گزینش پست بر اساس
میرزا غلامرضا اصفهانی – سیاه مشق 6
– به همراه تجزیه و تحلیل –
بجان خواجه و حق قدیم و …
هو المعز
بجان خواجه و حق قدیم و عهد درست
که مونس دم صبحم دعای دولت (دوره) تست
حافظ
تجزیه و تحلیل این اثر
دانلود سایز اصلی تصویر
تحلیل سیــاه مشق میرزا غلامرضا ( بجان حافظ و حق قدیم … )
خلاصه ی پژوهش
سیاه مشقی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته و آنالیز شده است یکی از زیباترین و با شکوه ترین سیاه مشق های میرزا غلامرضا و از شاهکارهای تاریخ خوشنویسی در خط نستعلیق است . به طور کلّی قالب سیاه مشق از نظر فرم و ترکیب بندی بسیار متنوع و گوناگون است ؛ امّا سیاه مشقی که در این پژوهش از آن استفاده شده از ناب ترین ، زیباترین و کامل ترین انواع سیاه مشق می باشد که تمامی محاسنات ، ویژگی ها و انگیزه های پرداختن به سیاه مشق را به طور یک جا در خود جای داده است .
یکی از محوری ترین و حیاتی ترین ویژگی این نوع سیاه مشق ها وجود روح سطر در آنان است . روحی که به صورت یک شبکه نامرئی عمل کرده و تمامی حروف و کلمات حاضر در صفحه را بر مبنای ویژگی های سطر مثل حلقه های زنجیر به یک دیگر دو سطر می دهد .
تکلّف و نظم مصنوعی و انفعالی از بزرگترین آفات این نوع سیاه مشق می باشد . میرزا غلامرضا اصفهانی با نبوغ و استعداد کم نظیر و با بکارگیری روح سطر در سیاه مشق حضور این آفات را به حداقل رسانده است .
پیش گفتار
اکثر خوشنویسان معاصر بر این باورند که زیباترین سیاه مشق های تاریخ خوشنویسی در خط نستعلیق متعلّق به میرزا غلامرضا اصفهانی است ؛ اما کمتر کسی دلایل و چرایی آن را بیان کرده است . اغلب آنان نستعلیق را عروس خطوط می دانند ، امّا نمی دانند چرا و اگر هم می دانند به صورت مکتوب بیان نکرده اند .
نگارنده در حد توان و بضاعت خود سعی دارد دلایل مقبولیت و زیبایی سیاه مشق های میرزا غلامرضا را دریابد و به دیگران منتقل کند . در این نوشتار به یکی از دلایل – روح سطر در سیاه مشق – اشاره خواهد شد.
سیاه مشق
بجان خواجه و حق قدیم و عهد درست که مونس دم صبحم دعای دولت (دوره) تست
شاید یکی از دلایل اقبال سیاه مشق در دوره ی معاصر گوناگونی و تنوع آن است . امّا در میان انواع سیاه مشق ها ، تعداد اندکی توانسته اند شأن هنری یافته و به عنوان یک قالب هنری مطرح گردند . سیاه مشقی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته و کالبد شکافی شده است به دلایل زیر یکی از ناب ترین و کامل ترین سیاه مشق های تاریخ نستعلیق است :
- کیفیت خط
- استفاده از دانگ طلایی
- استفاده از زاویه ی چلیپایی
- ترکیب بندی مناسب
- گره های طبیعی
- کامل بودن متن
- وجود سطر و ویژگی های آن ((روح سطر در سیاه مشق ))
- پرهیز از آفات سیاه مشق از جمله : تکلّف ، نظم انفعالی و از پیش تعیین شده ، احتیاط و ترس های ناروا و منفی و ….
- و دلایل بسیار دیگر .
هر یک از موارد فوق می تواند موضوع و عنوان یک مقاله ی مستقل باشد . در این پژوهش به یکی از آن ها می پردازیم .
روح سطر در سیاه مشق
اوایل هر گاه به این نوع سیاه مشق ها نگاه می کردم مفتون و مسحور زیبایی و عظمت آنها قرار می گرفتم. فکر می کردم چگونه تمرین و تکرار چند حرف یا کلمه در یک صفحه می تواند این همه دل انگیز و دل فریب باشد . حروف و کلماتی که ظاهراً به هم ریخته و درهم و برهم اند . هیچ ارتباط معنایی ، منطقی و جغرافیایی با یک دیگر ندارند و به طور اتفاقی کنار هم نشسته اند . بنابراین فکر می کردم به سادگی می توان آن ها را جا به جا کرد و در نهایت به این نتیجه می رسیدم که پرداختن به این سیاه مشق ها چندان کار مشکلی نیست . امّا در عمل نه تنها کار ساده ای نبود بلکه بسیار مشکل می نمود . بعدها دریافتم اجرای این سیاه مشق ها با این کیفیت تنها در توان نوابغی هم چون میرزا غلامرضا است .
می دانستم چیزی آشنا این کلمات و حروف به هم ریخته را به یک دیگر دو سطر می دهد . آن ها را رفیق و هم راه و هم سفر می کند ، به آن ها وحدت و انسجام می بخشد ، آن ها را مثل حلقه های یک زنجیر به هم وصل می کند . کیمیایی که حروف و کلمات موجود در صفحه را طلا می کند ، به آن ها جان می بخشد ، آن ها را اعتبار و معنا می دهد ، جایگاه آن ها را در صفحه تعیین و تبیین می کند ، چیزی که از جهت ترکیب بندی و تعیین جغرافیای حروف و کلمات در صفحه نقش محوری داشته ، امّا دیده نمی شود . پدیده ای نامرئی که چراغ راه خوشنویس در فراخ نای صفحه است . و آن اکسیر چیزی نبود جز روح سطر و ویژگی های آن .
همان طوری که در تصاویر مشخص است میرزا غلامرضا در این سیاه مشق به نوشتن کامل یک بیت شعر از حافظ می پردازد . او در اجزای این قطعه به تمامی انگیزه ها ، ویژگی ها و اهداف خود در سیاه مشق دست یافته است . میرزا غلامرضا شروع به نوشتن بیت در قالب سطر می کند . بعضی از حروف و کلمات را به دلایلی – که طرح و بحث آن ها خارج از این پژوهش است – تکرار می کند و به محض آن که از تکرار خارج می شود دوباره به سطر باز می گردد . میرزا غلامرضا ویژگی های سطر از جمله : فاصله ی حروف و کلمات ، کشیده ها ، سوار شدن حروف و کلمات ، رعایت مسطر و … را همواره مد نظر قرار داده و در حد امکان و اقتضای شرایط به اجرای آن ها می پردازد .
در نظر داشتم شرح مفصل و همه جانبه ای برای طرح و ارائه ی این پژوهش در ادامه ی کار بیاورم امّا هنگامی که تصاویر آماده شد دیدم خود تصاویر به قدری گویا هستند که از هر جهت بی نیاز شرح و تفسیر می باشند . حتی چند صفحه ای که تحریر و آماده ی تایپ شده بود را حذف کرده و احساس کردم بهتر است هر کس به زعم خود و با ذهنیتی که از سیاه مشق دارد وارد این تصاویر شود و نتایج برداشت های خاص خود را داشته باشد . بنابراین دنباله ی کار و پژوهش به خوانندگان عزیز و محترم این نوشتار واگذار می گردد .
امّا یادآوری چند نکته خالی از لطف نخواهد بود :
- در این نوع سیاه مشق ها هر اندازه ویژگی های سطر بیشتر رعایت گردد ، سیاه مشق ناب تر و به کمال نزدیک تر است .
- تعیین و تشخیص نوع حروف و کلمات و تعداد آن ها در هر سطر و هم چنین تعداد و فاصله مسطرها با یک دیگر نیاز به شناخت کافی از وزن ، جنس ، جایگاه و تأثیر گذاری هر یک از عناصر فوق دارد .
- ” روح سطر در سیاه مشق ” می تواند به عنوان معیار و محک دیگر سیاه مشق های تاریخ وارد عمل شده آن ها را آسیب شناسی نماید . نتایج این قیاس و ارزیابی باور نکردنی است .
سخن آخر
یکی از زیبایی های سیاه مشق ، معمّا و راز گونه بودن آن است . کالبد شکافی آن ها شما را در کشف رازها و زیبایی ها کمک خواهد کرد . موفّق باشید .
میر عماد الحسنی – چلیپا 12
بودم بتو عمری و ترا سیر ندیدم
از وصل تو هرگز به مرادی نرسیدم
از بهر تو بیگانه شدم از همه خویشان
وحشی صفت از خلق بیکبار بریدم
الفقیر الحقیر المذنب عماد الحسنی غفرله
دانلود سایز اصلی تصویر
میر عماد الحسنی – چلیپا 11
بیا که قصر امل سخت سست بنیادست
بیار باده که بنیاد عمر بر بادست
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
الفقیر الحقیر المذنب عمادالحسنی غفرذنوبه
حافظ
دانلود سایز اصلی تصویر
استاد بختیاری – قطعه 2
از نفس همیشگی تری
سوگول مشایخی
دانلود سایز اصلی تصویر
استاد بختیاری – قطعه 1
می به قدح ریختی فتنه برانگیختی .
مولانا جلال الدین بلخی
دانلود سایز اصلی تصویر
میر عماد الحسنی – مقایسه دو اثر سوره حمد
مقایسه دو اثر سوره حمد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ
صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ
غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ
وَلاَ الضَّالِّینَ
کتب الفقیر المذنب عمادالحسنی غفرله
استاد حیدری – قطعه 2
جامی است که عقل آفرین میزندش
صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش
این کوزهگر دهر چنین جام لطیف
میسازد و باز بر زمین میزندش
خیام